5 צעדים ראשונים ליזם האינטרנט המתחיל

WIN12_Marius_06

צעד מס‘ 1 – מציאת הרעיון

רבים נוטים לחשוב שההצלחה של סטארט-אפ תלויה ברעיון טוב. במציאות מרבית הסטרטאפים המצליחים ביותר התחילו עם רעיון אחד ובמהלך הדרך שינו כיוון (המונח המקצוע לכך הינו pivot). ברוב המקרים כאשר משקיעים נשאלים על חשיבות הרעיון המקורי עבור החלטתם, רובם עונים שזהו אינו הגורם המכריע, אלא היכולת הביצועית של הצוות מתוך מחשבה שכאמור הרעיון המקורי יכול ורצוי שישתנה במהלך הדרך. חברות מצליחות כמו פייסבוק, eBay ונוספות לא הביאו בהכרח בשורה בעצם הרעיון (שהיה קיים באותה עת), אלא את היכולת הביצועית והחדשנות במרכיבים השונים של הפתרון. לכן, חישבו על רעיון טוב אבל קחו בחשבון שיהיו שינויים במהלך הדרך.

צעד מס‘ 2 – בנו מוצר מינימלי להשקה (MVP)

אתם רוצים לבנות מוצר או שירות שיעניין את הלקוחות שלכם, כזה שתוכלו לבנות עליו עסק מזהיר, אלא שבמרבית המקרים אתם זוכים לגלות את תגובת השוק רק לאחר שבניתם את המוצר והשקתם אותו. הרעיון המשתמע מכאן, כאילו המוצר שלם רק ביום יציאתו לשוק, הוא מוטעה מיסודו. מוצרים מצליחים התפתחו לאורך זמן תוך התבססות על פידבקים חוזרים ונשנים מהלקוח. אז אל תבזבזו את כל הכסף והזמן שלכם על בניית המוצר המושלם האחד (לדעתכם, כמובן). ההשקעה שלכם צריכה להתמקד בבניית מוצר מינימלי להשקה, או כפי שהוא נקרא בז’רגון המקצועי MVP, Minimum Viable Product. הרעיון הוא להוציא גרסה ראשונית שתציע את ערך הליבה של המוצר או שתיתן פתרון לבעיית הליבה של לקוחותיך. ה-MVP יכול להיות שקופית PowerPoint, תיבת דו-שיח או דף נחיתה פשוט. משהו שאפשר בדרך-כלל לבנות תוך יום או שבוע. הרעיון הוא לבנות מהר, לשחרר מוקדם, ולשחרר לעיתים קרובות תוך התבססות על המשובים שקיבלתם. רבים מהסטרטאפים החזקים ביותר כיום יצאו לראשונה בגרסה רזה במיוחד ורק לאחר מכן, ובהתבססות על קהל משתמשים צומח ונאמן, הוסיפו ופיתחו פיצ’רים נוספים למוצר או שירות.

צעד מס’ 3 – מימון הרעיון

מרגע שקיבלתם פידבק מהלקוחות, אתם צריכים להיכנס במלוא הכוח לשלב הפיתוח ולהתחיל להפיץ. בשלב הזה תזדקקו לסכום ראשוני שיאפשר לכם להתניע. אבל לפני שאתם מתחילים לחקור את האפשרויות, נסו להעריך מדוע אתם צריכים את הכסף. האם יש משהו שאתם יכולים להוציא למיקור חוץ? לא כדאי להוציא כסף על מה שאינו נחוץ לחלוטין בשלב התחלתי זה. ישנן מספר אפשרויות לגיוס כספים עבור הסטארט-אפ: מימון עצמי, תחרויות הזנק, משפחה וחברים, מימון המונים (crowd funding), בנקים, קרנות הון סיכון (אנג’ל וסיד) ועוד. אל תילחצו מגיוס הון לטווח הארוך ואל תמקדו בזה את המאמצים שלכם. הגורם החשוב ביותר בהזנק מצליח הוא לספק ללקוחותיכם מוצר זמין. זאת צריכה להיות המטרה שלכם, אז פשוט גייסו את המימון הנדרש להפצת המוצר.

צעד מס’ 4 – גייסו צוות מנצח

עסקים לא בונים מוצרים נהדרים, אנשים בונים אותם. כדי להתחיל לבנות את המוצר שלכם, תצטרכו צוות שיוכל לעזור לכם להפוך את החזון למציאות. ישנן 2 דרכים לבניית צוות – צוות פנימי או צוות חיצוני. כשאתם בונים צוות שכיר, אתם צריכים לחפש אנשים עם תשוקה, אנשים רעבים לאקשן, המסוגלים לעסוק במספר מטלות במקביל ולקחת על עצמם הרבה יותר מאשר מה שנמצא בתחום “מומחיותם” פר-סה. אם אתם מרגישים שלא נכון לכם להתחיל עם צוות שכיר, הוציאו את הפיתוח לחברה חיצונית, במיוחד כשמדובר בסטארט-אפ טכנולוגי. הרעיון של ‘מיקור חוץ’ יקפיץ רבים מכיסאם ותשמעו שפע של עצות נגד. בפועל, זה ממש לא נכון. כמה מהמוצרים המפורסמים ביותר היום התחילו את דרכם במיקור חוץ –Alibaba , Fab.com, Digg ו-Skype, וזאת רק טיפה בים.

העניין העיקרי שלכם כחברת סטארטאפ הוא להביא את מוצר הליבה ללקוחותיכם כמה שיותר מהר, ואם מה שיעזור לכם לבנות את גרסת הבתא שלכם הוא לחבור לשותף החיצוני הנכון, so be it. ברגע שביססתם לעצמכם אחיזה בשוק, תוכלו להרשות לעצמכם לבנות צוות פנים-ארגוני. אז תוכלו להעסיק את המפתח שעבד על המוצר שלכם או לקנות את החברה שפיתחה אתכם.

צעד מס’ 5 – תתכוננו ליציאה הגדולה לשוק

איך תביאו את המוצר שלכם לשוק? איך תגרמו לו להיראות ולהישמע?

התוכנית השיווקית שלכם צריכה להיות מוכנה עוד לפני שאתם מתחילים בפיתוח המוצר. ברמה העקרונית, זה אולי הצעד האחרון אבל הוא בוודאי המשמעותי ביותר מבין הצעדים שהוזכרו כאן. אתם צריכים לבנות קהילות בעלות פוטנציאל שיווקי ולקוחות קיימים שישמרו את המוצר חי. אתם צריכים להיכנס לרשתות החברתיות, לכתוב תוכן מדהים, לשקוע עד צוואר בשיווק תוכן, לבנות כלים שיעזרו ללקוחותיכם להפיץ את הבשורה בתוך הרשתות שלהם, ולערוך אירועים שיווקיים ואירועים מקוונים כגון סמינרים באינטרנט.

אין ספק, יש עוד המון דברים שאתם צריכים לעשות כיזמים כדי להזניק את היוזמה שלכם, בין השאר ניהול הכספים, ניהול התפעול, משאבי אנוש וכיו”ב, אבל אף אחד מאלה לא ישפיע על המוצר שלכם כפי שישפיעו עליו הדברים שתוארו כאן. אז אם אתם מוצאים ביזמות אושר אמיתי, כל התחומים האחרים האלה הופכים פשוט לחלק מרשימת המטלות היומיומית, ומאפשרים לכם להתמקד בחמשת צעדי הליבה שיביאו את הרעיון שלכם לשלב ההשקה.

אנחנו מזמינים אתכם להכיר את Microsoft Azure

או להתנסות בשירותי Azure במשך חודש עם 200$ חינם.

אנחנו תמיד עומדים כאן לשירותיכם אז אנא – צרו עימנו קשר

צוות Microsoft Azure, ישראל