אקסלרטור לכ-ו-ל-ם

סטארטאפים מהווים את חוד החנית של ההתפתחות הטכנולוגית בשנים האחרונות. ב-90 החודשים האחרונים עשו את צעדיהם הראשונים מעל 90 סטארטאפים ששוויים נאמד, תוך זמן קצר (שנים בודדות), בלמעלה ממיליארד $ (כל אחת).
כשהחברות הגדולות מבינות שכל חודש קמה בעולם חברת סטארטאפ שתהפוך לחברה משמעותית בתחומה – הן פשוט לא יכולות להתעלם מזה. הצורך של חברות ענק למצוא את הדבר הבא שייצר עבורן עסק בשווי מיליארד $ הפך לאסטרטגי. כיום, לא רק חברות טכנולוגיה מחפשות לעבוד עם סטארטאפים אלא כל חברה שמבינה שחדשנות היא הכרח. תוכלו למצוא ביניהן חברות כמו שטראוס וקוקה-קולה, היינקן, נייקי, דיסני ועוד.

הצורך בחיבור לסטרטאפים הביא לכך שבשנה האחרונה אנו עדים לתופעה מעניינת לפיה ארגונים עסקיים גדולים מחפשים נתיב להגיע לחדשנות ומוצאים את האקסלרטורים כדרך נוחה לצורך כך. התופעה הזו היא בינלאומית ויהיה מעניין לראות לאן היא תוביל אותנו.

לפני כשבועיים השתתפתי בכנס האקסלרטורים האירופאיים הראשון בפריס שריכז יותר מ-150 משתתפים מכל רחבי אירופה, שיש להם מאיצי סטארטאפים פעילים או כאלה שחושבים לפתוח מאיץ ובאו ללמוד מאחרים. מספר הארגונים שמנסים או חושבים להקים מאיץ סטארטאפים היה גדול במיוחד. חברות רבות שאיתן שוחחתי ציינו כי הן רואות בהקמת מאיץ סטארטאפים דרך להתקרב לחדשנות מחוץ לארגון תוך כדי נסיון לשנות את ה- DNA הארגוני.

מנקודת הראות של הסטארטאפים – רק טוב (כמעט).
לאקסלרטורים שמוקמים מסיבות אסטרטגיות אין אינטרסים קצרי טווח ולכן רוב התוכניות הללו הן חינמיות. בדרך כלל, החברה שעומדת מאחורי הפעילות הזו רוצה בכנות להביא להצלחה של המיזמים ותעשה כל שביכולתה כדי לגרום לזה לקרות. המקום היחיד שבו חברות סטארטאפ חייבות להיזהר הוא מ”חיבוק דב” שבו החברה שמממנת את הפעילות דורשת מהם לשתף איתם פעולה כתנאי הכרחי להשתתפות בתוכנית. הדבר עלול “לצבוע” את הסטארטאפ במחנה מסוים ולמנוע ממנו להגיע אל המתחרים של אותה חברה מממנת.

לא מן הנמנע שחלק מהארגונים אכן יקימו פעילות שכזו (בצורה כזו או אחרת) אך להערכתי רובם מבינים שהקמת מאיץ סטארטאפים איכותי שמושך אליו סטארטאפים טובים היא משימה לא פשוטה כלל ועיקר, ויעדיפו לשתף פעולה עם מאיצים קיימים. בעזרת שיתוף פעולה שכזה החברות יקטינו משמעותית את הסיכון והעלויות הכרוכות בהקמת מאיץ סטארטאפים, ייקחו חלק בפעילות חדשנית ובד בבד יעלו את הסיכויים שלהם למצוא מבין אותן החברות את ביצת הזהב הבאה.

 Hanan Lavy

חנן לביא, מנהל Microsoft Ventures ישראל

להרשמה לתכנית האקסלרטור של מיקרוסופט לחצו כאן