חזון הענן הארגוני של מיקרוסופט

<פוסט אורח>

פלטפורמת Microsoft Cloud הינה היחידה שמציעה שלושה רבדים של שירותי ענן ארגוניים תחת קורת גג אחת:

תשתיות IT ופיתוח אפליקציות בענן, שירותי פרודוקטיביות ארגוניים ויישומים עסקיים

בשנה האחרונה הפכה מהפכת הענן לעובדה מוגמרת. מרבית העסקים הפנימו את התועלות הרבות  שמניב המעבר לענן ונמצאים בתהליך בחינה של שירותים וטכנולוגיות לצורך שיפור הגמישות העסקית וחיסכון ניכר בעלויות. ההתבגרות של פלטפורמת הענן וכניסתה לעידן Cloud 2.0  משנה מהותית את השאלות שארגונים שואלים את עצמם – במקום שאלות מסוג “מדוע עליי לעבור לענן?”, אנו נתקלים בהרבה יותר שאלות מסוג “איזה ענן ישרת בצורה האופטימלית והמקיפה ביותר את היעדים העסקיים שלי?”. בימים אלה, שבהם כמות העננים הטכנולוגים והספקים השונים מתחילה  להתחרות בכמות העננים בשמיים, אין ספק שמקבלי ההחלטות נדרשים לאמץ מתודולוגיה ארוכת טווח לעולמות הענן ולא רק לבחון שירותים טקטיים ומיידים בטווח הקצר.

תפיסת הענן הארגוני של מיקרוסופט הינה ייחודית בעולם הענן, בעיקר משום שהיא לא נבנתה רק על בסיס התשתיות והנכסים הטכנולוגיים של מיקרוסופט, אלא בראש ובראשונה על בסיס ניתוח והבנת צרכי הארגון המודרני.
אסטרטגיה זו, שנבנתה לאור שיתופי פעולה ארוכי טווח בין מיקרוסופט לבין ארגונים גדולים, משלבת בתוכה שלוש פרדיגמות חיוניות למחזור חיים עסקי של ארגון: פלטפורמה, פרודקטיביות ופתרונות עסקיים. שירותי הפלטפורמה והתשתית הארגונית המשולבים ב- Microsoft Azure, הינם הנדבך הראשון והבסיסי בתפיסת הענן הארגוני של מיקרוסופט. מבחינת ה-IT, הארגון מקבל גישה לסדרת המכונות הוירטואליות הגדולות והחזקות ביותר בשוק הענן במדדים של כוח עיבוד, זכרון ואחסון-תוך חיסכון ניכר בעלויות חומרה. עוצמתו של כוח המחשוב המוצע  גדולה פי שתיים עד פי ארבע מהמקסימום המוצע בכל פלטפורמות הענן האלטרנטיביות. בתחום האפליקציות Microsoft Azure מאפשרת פרסום מאובטח של שולחנות עבודה ותוכנות ארגוניות, שאליהן משתמשים יכולים לגשת ממכשירי מובייל, טאבלטים ומחשבים מכל סוג. מבחינת המפתחים, הם מקבלים גישה למגוון רחב של SDKים המובילים והמתקדמים ביותר בשוק, החל מפלטפורמות הקוד הפתוח המובילות בעולם, דרך שירותי פיתוח ייעודיים למכשירי מובייל (דוגמת שירות Notifications לכלל המכשירים) וכלה בשירותי Big Data דוגמת Machine Learning ופיתוח מובנה לסביבות Internet of Things.

הנדבך השני באסטרגיית הענן הארגוני של מיקרוסופט הינה שכבת השירותים של Office 365 שמטרתה להעצים את הפרודקטיביות והיעילות העסקית לכלל משתמשי הקצה בתוך הארגון.
מגוון הפתרונות התחיל להיכנס לשוק כבר לפני מספר שנים באמצעות שירותי Software-a-as-Service נפוצים דוגמת מייל בענן על בסיס Outlook הפופולארי, שירותי אחסון שבאופן ייחודי ניתנים במיקרוסופט עם נפח בלתי מוגבל, ופתרון ניהול פרוייקטים מקוון על בסיס Project Online.
אך שירותים אלו היוו רק נקודת הפתיחה לעולם מקיף של פתרונות ארגוניים שהינם החדשניים והמתקדמים ביותר בתחום: פיתוח רשת חברתית פנים ארגונית על בסיס Yammer, פתרונות הדרכה והכשרה לעובדים, פורטל שיתוף סרטים ומדיה מקוונת, יכולות Self Service BI על מגוון מקורות נתונים, מנוע חיפוש והתאמת תכנים פרסונלי ולומד, מערך תקשורת חיה מאובטח באמצעות Skype for Business ועוד ועוד. את כל השירותים הללו וכמובן את אפליקציות ה-Office המסורתית דוגמת וורד, אקסל ופאואר פוינט, ניתן לצרוך בכל* מכשיר – ממחשב נייח, דרך טאבלטים וכאלה באפליקציות ייעודיות לכל פלטפורמות המובייל.

הנדבך האחרון והמסכם באסטרגית הענן הארגוני  של מיקרוסופט הוא ציר הפתרונות העסקיים תחת עולמות ה-Dynamics, ובעיקר בעולמות הקשר עם הלקוח. שירות Dynamics CRM Online מאפשר הטמעה מיידית ומהירה של פתרון מוביל בתחומו לניהול תהליכי המכירות, השירות והשימור בארגון ומושתת על כלי התאמה אישית עשירים שתכליתם להתאים את הפתרון לצרכים העסקיים באופן מיטבי. רובד מרתק נוסף נוגע במחלקות השיווק ומציע את שירות Dynamics Marketing שמנהל את כלל הקמפיינים (באופליין ובדיגיטל), ומאפשר Execution רב ערוצי ממקום אחד עם מעקב ומדידה על הביצוע ברמת הקמפיין והלקוח. תחום ה-Dynamics, בדומה למרחב הדיגיטלי עצמו שבו נמצאים הלקוחות של הדור החדש, מתפתח בקצב מואץ ומציע מענה לכלל המגמות העסקיות החשובות בתחום.
ניטור רשתות חברתיות, מתן כלי Self Service לשירות לקוחות וניתוח התנהגות צרכנית בתוך מגוון רחב של ערוצים באמצעות כלי ה-Machine Learning של פלטפורמת Microsoft Azure הינן חלק קטן מתוך היכולות החדשות.

לסיכום, הענן הארגוני של מיקרוסופט חרט על דגלו להיות המקיף והעשיר ביותר מכל שירותי הענן הפעילים היום בשוק. הוא היחיד שזכה לתקן Leader בדו”חות האנליסטים של גארטנר סביב תחומי הפלטפורמה, התשתית, הפרודקטיביות והפתרונות העסקיים. מעמד מוביל זה מתפרס על פני כל סוגי שירותי הענן:

Software-as-a Service פנים ארגוניים דוגמת מייל, רשת חברתית, שיתוף מסמכים ועוד.

Business-as-a Service המיועדים לניהול מערך CRM ללקוחות, מחלקות השיווק וניתוחים מתקדמים של רשתות חברתיות.

Infrastructure-as-a Service המאפשרים אחסון וניהול של מכונות וירטואליות וסביבות עבודה בענן.

Platform-as-a Service שמציעים פיתוח אפליקציות מובייל, תשתיות קוד פתוח מובילות ותמיכה מלאה מצד שותפים עסקיים דוגמת Oracle, IBM ו-SAP.

אין ספק כי פיתוח תפיסת ענן ארגונית בעידן ה-Cloud 2.0 מחייבת את מקבלי ההחלטות להתייחס לעולמות הענן כהשקעה אסטרטגית לטווח ארוך, ולהתחיל לבצע בחינה מקיפה של פלטפורמות וספקים שלא תתמקד בשירותי נישה כאלה או אחרים אלא בפתרון רוחב שמותאם לצרכי הארגון וליעדיו העסקיים.


*במדינות תומכות

את הכתבה המקורית תוכלו למצוא במגזין ענן של עיתון הארץ או בלינק זה


מקווה שנהניתם מהסקירה, אתם מוזמנים לבקר באתר Azure  למבט כולל על השירות והפיצ’רים הייחודיים שלו.

אנחנו תמיד עומדים כאן לשירותיכם אז אנא – צרו עימנו קשר

AdirRon

אדיר רון, מנהל תחום חדשנות אסטרטגית, מיקרוסופט ישראל